מהי תסמונת ההלם הרעלי (TSS)?

בוודאי שמעת מתישהו על תסמונת ההלם הרעלי. מאמר זה יספר לך כל מה שאת צריכה לדעת על מחלה זו: מהי המחלה ומה גורם לה, מי יכולה לחלות בה, מהם התסמינים, מה הפירוש של תסמונת הלם רעלי וכיצד ניתן להפחית את הסיכון לחלות במחלה.

הגורמים ומידע בסיסי

מהי תסמונת ההלם הרעלי (TSS)?

תסמונת ההלם הרעלי (או TSS, בראשי תיבות) היא מחלה נדירה אבל חמורה, ואפילו מסכנת חיים, שנגרמת על ידי החיידק סטפילוקוקוס אאוראוס. למרות שהמחלה נדירה ביותר –חשוב שתהיי מודעת למחלה כדי שתוכלי לעשות משהו בעניין במקרה הצורך. ניתן לאבחן את מחלת ה-TSS ולטפל בה בהתחלה, אבל לצורך כך יש לזהות את התסמינים ולטפל בהם מוקדם.

תסמונת ההלם הרעלי היא מחלה שקיבלה את שמה ותוארה לראשונה בשנת 1978 על ידי ד"ר ג'יימס טוד, בהתבסס על מחקר שבוצע במקרים קליניים של 7 ילדים. מקרים דומים תוארו עוד זמן רב קודם לכן בספרות הרפואית, אפילו זמן רב לפני שהחלו בייצור מוצרים להגיינה אישית. גברים, נשים וילדים, כולם יכולים לחלות ב-TSS. למרות שהמקרים הראשונים של תסמונת הלם רעלי שתוארו השפיעו בעיקר על נשים שהשתמשו בטמפונים בזמן הווסת, פחות ממחצית המקרים כיום קשורים לשימוש זה. תסמונת זו עשויה להתחרש גם במקרים של זיהומי עור, כוויות ואחרי ניתוחים. המחלה יכולה גם להשפיע על ילדים, נשים לאחר גיל המעבר ועל גברים.

מה גורם ל-TSS?

TSS נגרמת על ידי רעלנים מסוימים שמיוצרים על ידי החיידק סטפילוקוקוס אאוראוס. חיידקים אלו הם מיקרואורגניזמים, שבדומה לחיידקים רבים אחרים, נמצאים באופן טבעי בגופם של אנשים בריאים, בדרך כלל על פני העור, באף, בבתי השחי, במפשעה ובנרתיק. למעשה, אצל כמעט שליש מהאוכלוסיה קיימים חיידקים אלו בגוף, מבלי לגרום בעיות בריאות כלשהן. במספר קטן מאוד של אנשים, זנים מסוימים של אורגניזם זה מייצרים רעלם שיכול לגרום ל-TSS. לרוב האנשים יש במחזור הדם נוגדנים שמגנים עליהם מפני רעלנים אלו.

מה הקשר בין TSS לבין שימוש בטמפונים?

גורמים שונים מעורבים בהתפתחות של TSS, ושימוש בטמפונים הוא אחד מהם. אבל אנחנו עדיין לא יודעים בדיוק מדוע השימוש בטמפונים קשור להתפתחות של TSS. למרות זאת, מחקרים הראו שהסיכון ל-TSS בזמן הווסת המיוחס לטמפונים קשור לכושר הספיגה: ככל שדרגת הספיגה של הטמפון גבוהה יותר, כך גבוה יותר הסיכון לחלות במחלה, וככל שדרגת הספיגה נמוכה יותר, כך הסיכון נמוך יותר. זאת הסיבה שכדאי לך תמיד להשתמש בטמפון בעל דרגת הספיגה הנמוך ביותר האפשרי שמתאים לצרכייך, כתלות בזרימת הדם הווסתי שלך.

אין ראיות המצביעות על כך שהחומרים המשמשים לייצור טמפונים כיום מגבירים את ייצור הרעלנים שגורמים TSS או שהם גורמים לייצורם. לא נמצא גם שהטמפונים הינם נשאים של חיידק הסטפילוקוקוס אאוראוס או שהם גורמים לשגשוגו בנרתיק.

קראתי שכשמשתמשים בטמפונים העשויים 100% כותנה, הסיכון ל-TSS נמוך יותר או אפסי. האם זה נכון?

לא, זה לא נכון. בשימוש בכל הטמפונים הקיימים כיום בשוק, כולל טמפונים המיוצרים מ-100% כותנה, קיים סיכון קטן ל-TSS. המידע המדעי העדכני ביותר גורס ששימוש בטמפונים העשויים זהורית וכותנה הינו בעל סיכון דומה. לא משנה מה הטמפון בו את משתמשת, עלייך לדעת כיצד לזהות את הסימנים והתסמינים של TSS. אם תבחיני בתסמינים אלו כשאת משתמשת בטמפון, הוציאי אותו והתקשרי לרופא שלך.

קראתי שלא ניתן לחלות ב-TSS אם משתמשים בגביעונית, אז מדוע לא כל הנשים משתמשות בה?

חשוב ביותר שנשים ידעו ש-TSS יכולה להתרחש עם כל מוצר שמוחדר לנרתיק, כמו גביעוניות, טמפונים, דיאפרגמה וכיפה ווגינלית למניעת היריון. אם את משתמשת באחד מהמוצרים הללו, חשוב שתהיי מודעת לסימנים ולתסמינים של TSS, ושעלייך להוציא את המוצר ולפנות לקבלת טיפול רפואי אם תחווי תסמינים של TSS.

תסמינים ועובדות על TSS

מהם התסמינים של TSS עקב שימוש בטמפונים?

התסמינים של תסמונת הלם רעלי דומים מאוד לשפעת. אם תחווי תסמינים של TSS עקב שימוש בטמפונים, ותתחילי להרגיש חולה, הסירי מייד את הטמפון והקפידי לגשת לרופא ולספר לו שאת חושבת שייתכן שאת סובלת מ-TSS.

הסימנים העיקריים שעשויים להזהיר אותך במקרים אפשריים של TSS הם:

  • חום גבוה פתאומי (בדרך כלל 39°C ומעלה
  • בלבול
  • פרכוסים
  • הקאות
  • שלשול
  • סחרחורת
  • לחץ דם נמוך
  • כשל כבד וכליות
  • גירוי עור בדומה לכווית שמש
  • כאב שרירים
  • כאב גרון
  • עילפון או תחושת שאת עומדת להתעלף כשאת נעמדת
  • בשלבים המתקדמים של המחלה, העור עשוי להתקלף (הדבר מתרחש שבוע-שבועיים אחרי גירוי העור, ובמיוחד בכפות הידיים ובסוליות כף הרגל)

כל אחד מהסתמינים הללו עשוי להצביע על כך שיש לך TSS. ייתכן שלא יהיו לך את כל התסמינים הללו, אבל בדרך כלל מופיע יותר מאחד. TSS ווסתית יכולה להתרחש בכל זמן במהלך הווסת שלך או זמן קצר לאחריה.

כיוון ש-TSS היא מחלה נדירה, אין מידע רב לגבי ההשלכות שלה לטווח ארוך לאחר ההחלמה. כאשר מאבחנים את המחלה ומטפלים בה באופן נכון, רוב האנשים מחלימים באופן מלא. בדומה למחלות חמורות אחרות, ייתכנו שינויים בעור, בשיער ובציפורניים, אבל אלו יחזרו למצבם התקין זמן קצר לאחר מכן. מספר קטן של אנשים חווים חולשת שרירים ובעיות פסיכולוגיות, כמו קושי בריכוז, אובדן זיכרון ושינויים במצבי הרוח. לא נראה שיש השפעה על הפוריות ועל היכולת להרות בקרב נשים שחלו במחלה, אבל תמיד כדאי שתיידעי את הרופא שלךאם חלית ב-TSS, כדי שניתן יהיה לנהל מעקב הולם אחרייך.

האם כל אחד יכול לחלות ב-TSS?

לרוע המזל, כן. נשים, גברים וילדים, כולם יכולים לחלות ב-TSS. ילדים וצעירים מועדים הרבה יותר לחלות במחלה לעומת אנשים מבוגרים יותר, כיוון שקיומם של נוגדנים המגנים מפני הרעלנים תלוי בחלקו בגיל.

כמחצית מהמקרים שזוהו נבעו מזיהומים עקב כוויה, עקיצת חרק או ניתוח. המחצית האחרת של המקרים התרחשו בנשים בזמן הווסת, לכן המחלה נקראת TSS ווסתית והיא מקושרת עם שימוש בטמפונים.

דבר נוסף שחשוב לדעת אודות תסמונת ההלם הרעלי הוא שהמחלה אינה מדבקת.

האם TSS מדבקת?

לא. לא ניתן להידבק בתסמונת ההלם הרעלי מאדם אחר.

האם אפשר לחלות ב-TSS יותר מפעם אחת?

לרוע המזל, כן. אפילו אם חלית ב-TSS בעבר, זה לא אומר שלא תוכלי לחלות שוב. TSS יכולה לחזור, ולמעשה, אחת מהסיבות העיקריות היא חוסר יכולתו של החולה לייצר מספיק נוגדנים. אם אישה חלתה בעבר ב-TSS, עליה לגשת לרופא לפני שתשתמש שוב בטמפונים.

טיפולים ומניעה

מה לגבי טיפול בתסמונת הלם רעלי?

לאחר אבחון מוקדם, ניתן לטפל בתסמונת ההלם הרעלי בהצלחה באמצעות מתן נוזלים, אנטיביוטיקה ותרופות מתאימות אחרות, כתלות בתסמינים.

אם מאבחנים את מחלת ה-TSS בזמן, וניתן הטיפול ההולם, הסיכוי להחלמה מוצלחת הוא גבוה. למעשה, לא היו הרבה מקרים בהם המחלה הסתיימה במוות.

מרבית הזנים של חיידק הסטפילוקוקוס אוראוס לא מייצרים רעלנים שיכולים לגרום ל-TSS, ורק זנים מסוימים של חיידקים אלו מייצרים אותם. בנוסף, נוכחותו של זן של חיידק שמייצר את הרעלנים הללו, למרות שהיא הכרחית להתפתחותה של TSS, אינה מספיקה בפני עצמה כדי לגרום למחלה. למעשה, מחקרים רבים מראים שלמרות שמושבות של חיידקים אלו הן נפוצות מאוד, מקרים של TSS הם בעצם חריגים מאוד. אז במה תלויה התפתחותה של מחלת ה-TSS? בעיקר, על השאלה האם לאדם יש די נוגדנים כדי להילחם ברעלנים הללו. למרבית הנשים, למרות שלא לכולן, יש די נוגדנים כדי להגן עליהן מפני רעלנים אלו.

מה עליי לעשות אם אני מבחינה בתסמינים אלו?

אם את מפתחת תסמין כלשהו מהתסמינים הללו ואת משתמשת בטמפון, עלייך להוציא אותו מיד ולהשתמש בפד. צרי קשר עם הרופא שלך ויידעי אותו שהשתמשת בטמפונים ועכשיו את חוששת שיתכן שחלית ב-TSS. חשוב לשלול זאת בהקדם האפשרי, או אם יש בכך צורך, לעבור טיפול בתסמונת הלם רעלי מוקדם ככל האפשר.

כיצד אוכל להקטין את הסיכון לחלות ב-TSS ווסתית?

תוכלי להקטין את הסיכון לחלות ב-TSS ווסתית בכך שתסגלי הרגלי שימוש נכונים בטמפונים:

החליפי את הטמפון בקביעות, כל 8-4 שעות. לעולם אל תשאירי טמפון בנרתיק במשך למעלה מ-8 שעות. השתמשי תמיד בטמפון בעל דירוג הספיגה הנמוך ביותר, כתלות בזרימת הווסת שלך. הקפידי תמיד להוציא את הטמפון לפני שתכניסי חדש. הקפידי תמיד להוציא את הטמפון האחרון בו השתמשת בסוף הווסת. טמפונים נועדו רק כדי לספוג את הווסת. אין להשתמש בטמפונים כהגנה לפני הווסת או כדי לספוג הפרשות נרתיקיות אחרות מלבד הווסת. מומלץ להשתמש בפדים במקום בטמפונים במשך יום אחד לפחות במהלך הווסת, עדיף בלילה. אם את מעדיפה את השימוש בטמפונים במהלך הלילה, הקפידי להכניס טמפון חדש ממש לפני השינה והוציאי אותו מיד כשאת מתעוררת. לעולם אין להשתמש בטמפון במהלך הלילה אם את ישנה יותר מ-8 שעות.

יצרני הטמפונים מספקים מידע על TSS ועל שימוש נכון בטמפונים, בעלון ההוראות שמצורף למוצרים שלהם. מידע זה עובר עדכון באופן קבוע, לכן חשוב לקרוא את העלון בעיון ולשמור אותו לעיון עתידי.

כיצד אבחר בטמפון עם דירוג הספיגה המתאים?

כשאת משתמשת בטמפונים, חשוב לבחור בטמפון בעל דירוג הספיגה הנמוך ביותר שמתאים לזרימת הווסת שלך. כיוון שעוצמת הווסת משתנה במהלך המחזור, יש להניח שתזדקקי לטמפונים בעלי דירוגי ספיגה שונים לימים שונים במהלך המחזור.

בחירת הטמפון בעל דירוג הספיגה המתאים מגיעה עם הניסיון, אבל ככלל, אם את צריכה להחליף טמפון בתדירות של מעל כל 4 שעות, כדאי לך לנסות טמפון בעל דירוג ספיגה גבוה יותר. מאידך, אם את כשאת מוציאה את הטמפון, את חשה אי-נוחות להוציאו או שחלק מהסיבים שלו עדיין לבנים, זה מצביע על כך שאת צריכה טמפון בעל דירוג ספיגה נמוך יותר.

זכרי: לעולם אל תשאירי טמפון בנרתיק במשך למעלה מ-8 שעות.

Top